ZPĚT NA ARCHIV REGIZU

KULTURNĚ HISTORICKÁ REVUE LOUNSKÉHO REGIONU

ARCHIV - HISTORIE


Mnozí pamětníci si jistě vzpomenou na desítky spojeneckých letadel, která jim na sklonku druhé světové války létala nad hlavou. Jednalo se o stíhací letouny, vyhledající své cíle a nebo o letadla bombardovací, s úkolem zasáhnout průmyslové objekty na nepřátelském území.

LÉTAJÍCÍ PEVNOST U LIBOČAN

(SVĚT KŘÍDEL I.)

Byly mezi nimi i americké letouny Boeing B-17, přezdívané „létající pevnosti“. Ne vždy se posádkám těchto strojů podařilo vrátit zpět na mateřské letiště; dokazují to trosky letounů rozsetých po celé Evropě. A není bez zajímavosti, že jeden z těchto strojů se zřítil v našem okrese nedaleko Libočan. Po více než padesáti letech je těžké zjistit podrobnosti, ale i z toho mála, co se dodnes v archivech dochovalo, bylo možné sestavit následující příspěvek.
Vše se odehrálo 13. března 1945. Operace amerického letectva, s kódovým označením 8AF 892, měla za úkol zničit vybrané cíle v Německu. K tomuto úkolu z Velké Británie odstartovalo 527 bombardovacích letounů Boeing B-17, které doprovázelo a chránilo 280 stíhacích letounů North Amerikan P-51. Nad cíle v Německu doletělo jen 507 bombardérů a 252 stíhačů. Ostatní se pro technické závady musely vrátit na mateřská letiště. Ztráty amerického letectva, tedy letouny zničené nepřátelskou palbou, tvořil jeden stíhací letoun a čtyři letouny bombardovací. Mezi těmi byl i letoun Boeing B-17G Flying Fortress, číslo 43-39173.
Uvedený letoun patřil do sestavy 838. Bombardment Squadron, 487. Bombardment Group, 4. Bombardment Wing, 3. AD a startoval z letiště Lavenham. Jeho cílem bylo bombardovat německé město Ruhland. To se mu stalo osudné.
I když doletělo nad určený cíl, zasáhla jej pozemní protiletadlové obrana. Letadlo se po zásahu odklonilo od formace. Velitel perutě se marně pokusil navázat radiový kontakt s poškozeným strojem, ale ten jej neopětoval. Další osudy letounu a jeho posádky nejsou zcela jasné. Z „Hlášení o ztraceném letadle a dalších skutečnostech“ se dá soudit, že pilot se s bombardérem pokusil dosáhnout území osvobozeného Rudou armádou, neboť to pro piloty bylo jednodušší řešení než se pokusit o návrat zpět do Anglie. Bombardér však ruské linie nedosáhl, posádka opustila letoun za letu a na zem se snesla na padácích. Není známo, kde letci přistáli, jak prožili zbývající měsíce války a jak se dostali zpět do Spojených států amerických. Neovládaný stroj se zřítil nedaleko Libočan. Podle (ne zcela věrohodného) vyprávění pamětníků se letadlo zřítilo v plamenech a němečtí vojáci je rozebrané kamsi odvezli. Ještě dnes je možné nalézt v místě dopadu menší části stroje.
Jaromír Tlustý, Pátek / Karel Novák, Most [REGIZ 6 / 1997]

Mapa č. 1
Mapa části Velké Británie s vyznačením letišť, ze kterých startovala letadla 3. bombardovací divize na operaci s kódovým označením 8AF 892. Na mapě jsou uváděna čísla jednotlivých Bombardment Group. Zvláště je označeno letiště Lavenham, mateřské letiště 487. Bombardment Group, ze kterého startoval letoun Boeing B-17G Flying Fortress, 43-39173

Mapa č. 2
Mapa části Německa a Čech. Na mapě jsou vyznačeny cíle letadel 3 bombardovací divize, mezi kterými je i město Ruhland, cíl letounu Boeing B-17G Flying Fortress, 43-39173. Mapa také zobrazuje místo dopadu tohoto letadla u Libočan. Z důvodů orientace a názornosti jsou na mapě označena některá další města. Za jmény cílů jsou uvedeny i počty letadel, která daná města bombardovala

Legenda: 1. Fulda – 19; 2. Bitterfeld – 138; 3. Plauen – 125, 4. Ruhland – 214 (cíl náletu popisovaného letadla); 5. Cottbus – 11; 6. Libočany (místo dopadu); 7. Žatec; 8. Praha; 9. Berlin;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boeing B-17G Flying Fortress, 836. Bombardment Squadron, 487. Bombardment Group, 4. Bombardment Wing, 3. AD. Zobrazené letadlo patřilo do jiné bombardovací squadrony než letoun, který se zřítil u Libočan

 

Příloha č. 1

Posádka letounu Boeing B-17G Flying Fortress, číslo 43-39173

Jméno

Hodnost

Osobní číslo

KOHR Paul T.

1/Lt.

0-827849

MOORE William W. Jr.

2/Lt.

0-831765

CROW William T.

2/Lt.

02009052

MOORE Richard A.

Sgt.

39337341

SPROCK Richard M. Jr.

S/Sgt.

32763244

EMERSON Thomas B.

S/Sgt.

38470287

ATKINSON John P.

S/Sgt.

39343542

FELKER Charles W.

S/Sgt.

16140220

GUTSCHOW Richard G.

S/Sgt.

35029582


Příloha č. 2
Základní technické údaje letounu Boeing B-17G Flying Fortress

Typ: výškový bombardovací letoun, osádka 6 – 10 mužů
Místo výroby: Spojené státy americké
Motorová jednotka: čtyři hvězdicové devítiválce s turbokompresory a výkonem 883 kW (1200 k)
Rozměry: rozpětí 31,64 m; délka 22,78 m; výška 5,82 m
Hmotnost: prázdný letoun 16 400 kg; maximálně zatížený letoun 32660 kg
Výkony: maximální rychlost 462 km/h; dostup 10850 m; dolet s maximálním nákladem pum 1760 km
Výzbroj: běžný náklad pum v pumovnici do 2724 kg; maximální náklad pum s využitím vnějších závěsníků 5800 kg; 12 – 13 kulometů Colt-Browning M 2 ráže 12,7 mm; 4x2 ve střeleckých věžích v přídi, na hřbetě trupu, ve spodní kulové věži a v zadním střelišti, jednotlivé kulomety v přídi (2), v bočních střelištích (2), respektive jeden v okně radisty.


ZPĚT NA ARCHIV REGIZU