Mnozí pamětníci si jistě vzpomenou na desítky spojeneckých letadel, která jim na sklonku druhé světové války létala nad hlavou. Jednalo se o stíhací letouny, vyhledající své cíle a nebo o letadla bombardovací, s úkolem zasáhnout průmyslové objekty na nepřátelském území.
Byly mezi nimi i americké letouny Boeing B-17, přezdívané „létající
pevnosti“. Ne vždy se posádkám těchto strojů podařilo vrátit zpět na mateřské
letiště; dokazují to trosky letounů rozsetých po celé Evropě. A není bez zajímavosti,
že jeden z těchto strojů se zřítil v našem okrese nedaleko Libočan. Po více
než padesáti letech je těžké zjistit podrobnosti, ale i z toho mála, co se dodnes
v archivech dochovalo, bylo možné sestavit následující příspěvek.
Vše se odehrálo 13. března 1945. Operace amerického letectva, s kódovým označením
8AF 892, měla za úkol zničit vybrané cíle v Německu. K tomuto úkolu z Velké
Británie odstartovalo 527 bombardovacích letounů Boeing B-17, které doprovázelo
a chránilo 280 stíhacích letounů North Amerikan P-51. Nad cíle v Německu doletělo
jen 507 bombardérů a 252 stíhačů. Ostatní se pro technické závady musely vrátit
na mateřská letiště. Ztráty amerického letectva, tedy letouny zničené nepřátelskou
palbou, tvořil jeden stíhací letoun a čtyři letouny bombardovací. Mezi těmi
byl i letoun Boeing B-17G Flying Fortress, číslo 43-39173.
Uvedený letoun patřil do sestavy 838. Bombardment Squadron, 487. Bombardment
Group, 4. Bombardment Wing, 3. AD a startoval z letiště Lavenham. Jeho cílem
bylo bombardovat německé město Ruhland. To se mu stalo osudné.
I když doletělo nad určený cíl, zasáhla jej pozemní protiletadlové obrana. Letadlo
se po zásahu odklonilo od formace. Velitel perutě se marně pokusil navázat radiový
kontakt s poškozeným strojem, ale ten jej neopětoval. Další osudy letounu a
jeho posádky nejsou zcela jasné. Z „Hlášení o ztraceném letadle a dalších skutečnostech“
se dá soudit, že pilot se s bombardérem pokusil dosáhnout území osvobozeného
Rudou armádou, neboť to pro piloty bylo jednodušší řešení než se pokusit o návrat
zpět do Anglie. Bombardér však ruské linie nedosáhl, posádka opustila letoun
za letu a na zem se snesla na padácích. Není známo, kde letci přistáli, jak
prožili zbývající měsíce války a jak se dostali zpět do Spojených států amerických.
Neovládaný stroj se zřítil nedaleko Libočan. Podle (ne zcela věrohodného) vyprávění
pamětníků se letadlo zřítilo v plamenech a němečtí vojáci je rozebrané kamsi
odvezli. Ještě dnes je možné nalézt v místě dopadu menší části stroje.
Jaromír Tlustý, Pátek / Karel Novák, Most [REGIZ 6 / 1997]
Mapa č. 1 |
Mapa č. 2 Legenda: 1. Fulda – 19; 2. Bitterfeld – 138; 3. Plauen – 125, 4. Ruhland – 214 (cíl náletu popisovaného letadla); 5. Cottbus – 11; 6. Libočany (místo dopadu); 7. Žatec; 8. Praha; 9. Berlin; |
Boeing B-17G Flying Fortress, 836. Bombardment Squadron, 487. Bombardment Group, 4. Bombardment Wing, 3. AD. Zobrazené letadlo patřilo do jiné bombardovací squadrony než letoun, který se zřítil u Libočan |
Příloha č. 1 |
||
Posádka letounu Boeing B-17G Flying Fortress, číslo 43-39173 |
||
Jméno |
Hodnost |
Osobní číslo |
KOHR Paul T. |
1/Lt. |
0-827849 |
MOORE William W. Jr. |
2/Lt. |
0-831765 |
CROW William T. |
2/Lt. |
02009052 |
MOORE Richard A. |
Sgt. |
39337341 |
SPROCK Richard M. Jr. |
S/Sgt. |
32763244 |
EMERSON Thomas B. |
S/Sgt. |
38470287 |
ATKINSON John P. |
S/Sgt. |
39343542 |
FELKER Charles W. |
S/Sgt. |
16140220 |
GUTSCHOW Richard G. |
S/Sgt. |
35029582 |
Příloha č. 2
Základní technické údaje letounu Boeing B-17G Flying Fortress
Typ: výškový bombardovací letoun, osádka 6 – 10 mužů
Místo výroby: Spojené státy americké
Motorová jednotka: čtyři hvězdicové devítiválce s turbokompresory a výkonem
883 kW (1200 k)
Rozměry: rozpětí 31,64 m; délka 22,78 m; výška 5,82 m
Hmotnost: prázdný letoun 16 400 kg; maximálně zatížený letoun 32660 kg
Výkony: maximální rychlost 462 km/h; dostup 10850 m; dolet s maximálním
nákladem pum 1760 km
Výzbroj: běžný náklad pum v pumovnici do 2724 kg; maximální náklad pum
s využitím vnějších závěsníků 5800 kg; 12 – 13 kulometů Colt-Browning M 2 ráže
12,7 mm; 4x2 ve střeleckých věžích v přídi, na hřbetě trupu, ve spodní kulové
věži a v zadním střelišti, jednotlivé kulomety v přídi (2), v bočních střelištích
(2), respektive jeden v okně radisty.