Vážení čtenáři,
REGIZ, ročník 10/2005, vychází již čtvrtým rokem výhradně na internetu. Vedly
k tomu důvody ryze ekonomické. Nicméně ochuzeni nebudou ti, pro něž je tištěná
verze nezbytností či „pouhou příjemností“. Mohou si vybrané články stahovat
ve formátu PDF (v původní tradiční grafické úpravě REGIZu) a číst na monitoru
svého (cizího) počítače nebo vytisknout...
Články se zde objevují průběžně, jak je autoři dodají. O aktualizacích budete
již tradičně informováni rovněž na úvodní
stránce tohoto webu.
Veškeré texty a fotografie zveřejněné na těchto stránkách
podléhají autorskému zákonu. Pokud je však použijete s uvedením zdroje a autora,
je vše v pořádku... :-))
Bývalý Kostkův lom v Lounech / Antonín Hluštík
(Pozn. red.: s ohledem na rozsáhlou obrazovou přílohu jsme bohužel museli snížit rozlišení ilustrací na únosnou velikost, která však zdá se býti zcela neúnosnou svou (ne)kvalitou... V případě vážného zájmu o ilustrace kvalitní kontaktujte prosím autora prostřednictvím Regizu. Děkujeme za pochopení.)
![]() |
Obr. 1. Základní topografie jihozápadní části katastru města Loun; šrafou je vyznačeno území, o němž pojednává text; repro výseku prodejné mapy 1: 50 000 |
Tento příspěvek je v pořadí třetí studií o zaniklých kamenolomech v Lounech (Hluštík 2000, 2002). Zabývá se lokalizací tzv. Kostkova lomu ve střední části jihozápadního cípu katastrálního území města a objasněním příčin jeho existence jako přechodného zdroje vápenců spodního turonu (obr. 1).
První zmínku o Steinbruch des Herrn Kostka südlich von Laun nacházíme
v německé verzi popisu horopisných a litostratigrafických poměrů české křídy
od Jana Krejčího (1869). Podobné zmínky se později opakovaně objevily v publikacích
dalších badatelů, aniž byla tato dnes již zcela zaniklá těžba jednoznačně lokalizována.
Nejčastěji Kostkův lom citoval Antonín Frič (1874, 1877, 1880), jenž také několikrát
zdůraznil, že se zde dobývaly tzv. lounské koule vápenné (Launer Kalkknollen),
tvořené modravým vápencem a vyskytující se především ve vápnitých glaukonitických
pískovcích turonského stáří; pro svoji nazelenalou barvu a hlavní oblast výskytu
získaly tyto pro lokální stratigrafii křídy významné mořské pískovce pojmenování
malnický řasák (něm. Grünsand nebo Grünsandstein). Shluky vápenců
tvořily údajně velká tělesa až souvislé polohy, těžené jako surovina k pálení
vápna.
O době vzniku lokality Frič (1880) uvedl pouze tolik, že se jednalo o „teprve
v novější době otevřený lom“. O tři desetiletí později Čeněk Zahálka (1897)
zmiňuje již jen „bývalý lom Kostkův“, nalézající se v roce 1896 jen několik
kroků východně od úvozové polní cesty z Loun do Zeměch.
Z těchto kusých údajů vyplývá, že tzv. Kostkův lom mohl být v činnosti někdy
od počátku šedesátých do poloviny devadesátých let 19. století. Teprve studium
archívních dokumentů však umožnilo nejen lokalizovat lom jako takový, ale také
jmenovitě určit osobu jeho majitele a důvod otevření těžby.
Lounští Kostkové
Při identifikaci vlastníka a tudíž i přesné polohy Kostkova lomu je nutné
věnovat nejprve pozornost všem Kostkům, kteří v Lounech 19.století žili. Soupisy
vlastníků pozemků v katastru města a další historické zápisy z lounského městského
archívu prokazují, že již nejméně od poloviny 18. století patřili muži s příjmením
Kostka k významné měšťanské rodině. V roce 1783 se například uvádějí Georg a
Wenzl Kostka, o nichž se můžeme domnívat, že byli bratry. Z poněkud nepřehledného
a neúplného sledu jejich pravděpodobných potomků vynikají zejména dva Janové
(otec a syn), kteří počátkem 19. vlastnili již neexistující dům čp. 121 nedaleko
ústí Pražské ulice do dnešního Mírového náměstí. Jeden z těchto Janů (patrně
syn), zemřel 13. ledna 1806 (dva roky po své manželce Anně) a zanechal nejméně
šest dětí: Františka, Mariannu, Štěpánku, Kateřinu, Jana a Václava. Z nich patrně
nejlépe si vedl Jan (? 1766-1832), toho jména třetí, provozující v domě čp.
11 v Žatecké ulici řeznickou živnost. Jeho žena Markéta porodila tři syny: Jana
(1803-1875), Václava (1805-1886) a Augusta (1811-1850).
Z těchto tří synů se prvorozený Jan vyučil rovněž řezníkem a se svojí ženou
Marií a synem Adolfem žil v otcovském domě čp. 11. Tento Jan Kostka (toho jména
v linii čtvrtý) byl nejen úspěšným živnostníkem a od roku 1838 plnoprávným lounským
měšťanem, ale v letech 1839-1842 a 1844 také reprezentantem obce při regulovaném
magistrátu. Později byl několikrát zvolen členem městského zastupitelstva a
radním, v roce 1865 dokonce okresním starostou. Starostou města se stal 12.
července 1866 a úřad vykonával po celou dobu prusko-rakouské války až do své
rezignace na všechny veřejné funkce dne 24. října 1867. Za projevenou loajalitu
v čase válečném jej císař František Josef I. dekoroval Záslužným zlatým křížem
s korunou (obr. 15).
Jeho o dva roky mladší bratr Václav Kostka se věnoval hospodaření na statku
čp. 202 na Žateckém předměstí a nashromáždil značný nemovitý majetek, tvořený
zejména pozemky ve flurách s dobovým označením Pruhonka, Kujmo, Malnitzer
Leimgrube, Seemicher Kapelle, Birnbaum, Skalka, Chlumczanka, Radlitze a Wrschowka.
Později však o mnohé z těchto pozemků přišel v dražbách, pravděpodobně v důsledku
velkého zadlužení. Nejmladší z této generace Kostků, Janův a Václavův bratr
August (Augustin) Kostka, podle všeho žil se svojí ženou Aloisií u Jana v čp.
11, kde také ve věku 39 let zemřel.
Prvorozený Jan vlastnil také pozemky, i když ne v takovém počtu a výměře jako
bratr Václav, V parcelním protokole stabilního katastru města Loun z roku 1843
se uvádí, že mu kromě zmiňovaného domu čp. 11 (později zvaného U tří sedláků)
v Žatecké ulici náležely pozemkové parcely č. 261 a 262, což byly zahrady v
místní poloze (flura Ortsried), dále ppč. 1109 (flura Hruška),
ppč. 1943-1945 (Lužehrady), ppč. 2140 (U kříže) a ppč. 2249-2250.
Po roce 1870 však vlastnil již jen ppč. 362 (flura Průhonka), ppč. 1109-1111
(Hruška), ppč. 1143-1144 (Chmelnice), ppč. 1945 (Lužehrady), ppč.
2140a, b, c (U kříže) a ppč. 2250. Když 10. března 1875 ve věku 72 let
zemřel, všechny tyto pozemky (s výjimkou ppč. 362) a dům čp. 11 zdědil jeho
syn Adolf.
Z uvedeného vyplývá, že vzhledem k době, kdy byl tzv. Kostkův lom v provozu,
přicházeli jako jeho majitelé v úvahu pouze dva Kostkové: řezník Jan (1803-1875)
z Žatecké čp. 11 a jeho bratr Václav (1805-1886), hospodář na statku čp. 202
na Velkém neboli Žateckém předměstí.
Staré profily
![]() |
Obr. 2. Faksimile původních kreslených
profilů Č. Zahálky (1897); toponymum Na dolíku v profilu č. 42 odpovídá
starším názvům flur hinder Zollhaus bey underen Seemicher Weeg (obr. 4)
a Chmelnice (obr. 5); repro autor
|
I přes citované topograficky povšechné a kusé zprávy je možné ze starší geologické
literatury vyvodit první rámcové umístění Kostkova lomu. Zatímco Krejčí (1869-1870)
uvedl, že lom se nacházel jižně Loun, Frič (1880) upřesnil polohu konstatováním
jeho blízkosti cesty z Loun do Zeměch, tedy v prostoru jihozápadně od městské
zástavby. To potvrdil také Č. Zahálka (1897), který mj. zaznamenal: „Velmi pěkně
přístupny jsou vrstvy vápence v řasáku pásma IV i nad řasákem v pásmu V, v úvozu
cesty do Zeměch, jen několik kroků na západ od bývalého lomu Kostkova“. Zároveň
přitom upozornil na svůj psaný i kreslený profil č. 52 a na kreslený profil
č. 42 (obr. 2).
Ze Zahálkova psaného profilu č. 52 vyplývá, že „asi 300 metrů na západ od popsaných
vrstev cesty líšťanské vstoupá podobná cesta v úvozu na výšinu, která je označena
na mapách generálního štábu Na Kolečku“. Báze profilu se přitom podle autora
nacházela ve výši 7, 5 m „nad dnem údolí u dráhy“ a horniny jsou popsány do
nadmořské výšky 216 m. Příslušné grafické vyjádření tohoto profilu (Zahálkův
obr. 52) zobrazuje poměry v úvoze „cesty do Zeměch pod Kolečkem“, přičemž je
zde vyznačeno rozcestí v nadmořské výšce 210 m.
Z dalšího ideálního kresleného profilu SZ-JV směru (Zahálkův obr. 42) vyplývá,
že jsou zde zachyceny poměry mezi silnicí z Loun do Zeměch (asi 222 m n. m.)
a hřbetem, tvořícím jižní hranici katastrů Loun a Cítolib (asi 245 m n. m.).
Shrneme-li citované údaje o poloze Kostkova lomu, publikované očitými svědky z druhé poloviny 19. století, lze s jistotou říci, že těžba se nacházela jižně až jihozápadně od Loun, asi 300 m západně tzv. líšťanské cesty, jen několik kroků od úvozu cesty do Zeměch, v blízkosti jiné úvozové cesty, vedoucí svahem vzhůru k místu zvanému Na kolečku, a že nedaleko bylo nějaké rozcestí. Pro přesnou lokalizaci v dnešním terénu jsou to informace stále ještě nedostatečné, neboť povrch této části lounského katastru prodělal za posledních 140 let výrazné změny jak díky zemědělské činnosti, tak v důsledku rozšiřující se městské zástavby a s ní spojeného přesunu jednotlivých komunikací. Přitom právě průběh cest měl v minulosti zásadní význam pro evidenci pozemků (hranice flur) i vlastní orientaci v krajině.
Cesty v polích
Kombinací topografický podkladů z 18. a 19. století lze poměrně přesně rekonstruovat
průběh dnes již jen zlomkovitě zachovaných komunikací v terénu jihozápadně od
Žateckého předměstí. Jednalo se většinou o polní cesty nebo silničky, jež byly
spojnicemi Loun s okolními obcemi a zároveň umožňovaly vjezd do obdělávaných
polí v jednotlivých pozemkových tratích neboli flurách.
Základní komunikační osou v této části lounského katastru byla od počátku čtyřicátých
let 19. století tehdy nová erární silnice na Chomutov a Lipsko (Leipziger
Straße), od níž se k jihu a jihozápadu odpojovaly cesty do Malnic, Zeměch,
Zbrašína, Cítolib a Líšťan; v příhodných místech byly propojeny kratšími účelovými
spojkami, jejichž průběh odpovídal dlouhodobě zachovávanému uskupení pozemků
a tvarům terénu (obr. 3). Tato po staletí dotvářená polní komunikační síť byla
v průběhu celého 19. století a ještě počátkem 20. století z velké části funkční
a sloužila generacím hospodářů. K jejím podstatným změnám přispělo teprve scelování
pozemků po II. světové válce. Pro posouzení polohy lomu mají zásadní význam
někdejší spojnice města s obcemi Zeměchy, Zbrašín a Jimlín.
Do Zeměch vedly v minulosti cesty dvě: horní zeměšská (obere Seemicher Weeg),
vedoucí po hřebeni návrší a později změněná na silnici č. 22546 v pokračování
dnešní Zeměšské ulice, a dolní zeměšská (under Seemicher Weeg), vedená
takřka souběžně s horní, avšak údolím od návrší Skalka (221, 4 m n. m.), pod
nímž se za bývalou celnicí odpojovala od cesty zbrašínské (Praschiner Weeg).
![]() |
Obr. 3. Síť historicky nejstarších známých polních komunikací v jihozápadním cípu lounského katastru; podle původních podkladů z let 1765-1946 zpracoval autor. |
Tzv. zbrašínská cesta začínala splynutím cest vedoucích od západního okraje
města a od ústí dnešní ulice Otokara Březiny do ulice Slovenského národního
povstání; po překročení již zmíněného návrší Skalka a za odbočkou dolní zeměšské
cesty překračovala takřka kolmo údolí zaniklého Červeného potoka, aby dále stoupala
JJZ směrem vzhůru k hranici katastrů Loun a Líšťan, kde se říkalo Na kolečku.
Název této dlouhé polní komunikace vycházel ze skutečnosti, že byla nejkratší
spojnicí Loun se vsí Zbrašín (Prášín) poté, co krátkými úseky proťala nejzazší
cípy katastrů obcí Líšťany, Zeměchy a Jimlín (srov. obr. 3).
Třetí významnou komunikační osou byla cesta líšťanská (Lischtianer Weeg),
začínající u lipské erární silnice na dnešní křižovatce ulic Slovenského národního
povstání a Otokara Březiny a pokračující k jihu kolem kapličky na hřebeni Skalka
až k hranici lounského katastru. Odtud pak vedla přes pozemky cítolibského katastru
do obce Líšťan.
Území mezi cestami horní zeměšskou a líšťanskou bylo propojeno několika
kratšími spojkami, jejichž vzájemné křížení a splývánín bylo pravděpodobně velmi
starého data a souviselo možná s příležitostnými odkryvy pro těžbu stavebních
surovin. Uzlovým bodem bylo rozcestí v místech, kde se na dně údolí Červeného
potoka a před počátkem stoupání úvozové zbrašínské cesty oddělovala příčná,
zčásti též úvozová cesta k západu. Ta u dnes v polích stojícího zbytku tzv.
zeměšské kaple (Seemicher Kapelle) křížila dolní zeměšskou, aby
nakonec vyústila do horní zeměšské cesty, tedy do pozdější silnice do Zeměch
a Žatce. Druhou větví této křižovatky byla jihovýchodní šikmá spojka na (západní)
líšťanskou cestu, křížící starou severojižní polní komunikaci od západního
okraje města a posléze i líšťanskou cestu (srov. obr. 3).
V této souvislosti je třeba zdůraznit, že cesty dolní zeměšská, zbrašínská,
líšťanská a jejich případné větve jižního směru pod různými úhly křižovaly
cestu, vedoucí po hranici katastrů Cítolib, Cítolib a Líšťan do katastru Zeměch.
Její průběh podléhal v minulosti změnám, avšak lze říci, že všeobecně vždy sledovala
směr dnešní cesty od jižního konce lounské ulice Cítolibské (od kapličky U spravedlnosti)
k vodárenské věži a přes lávku nad obchvatovou silnicí I/7 dále k jihozápadu
(mezi zaniklými lomy kolem polohy Na zátoči) do Zeměch.
Nejvýznamnějším zásahem do tohoto historického komunikačního systému v jihozápadní
části lounského katastru po rozorání starých polních cest během tzv. socializace
zemědělské výroby bylo zřízení asfaltové komunikace, nazývané osevácká
silnice (podle někdejší pobočky podniku Oseva v Cítolibech). Vede od ulice Zeměšské
(dříve počátku silnice č. 25546) přes návrší Skalka a železniční trať Louny
- Rakovník, křižuje polní cestu na jižní hranici lounského katastru a pokračuje
až k silnici č. 25547 Cítoliby - Zeměchy, kde navazuje na silnici č. 22939 do
Líšťan. Od roku 1999 tato stále funkční komunikace tunelem podchází vysoký násep
silničního obchvatu I/7 Praha - Louny - Chomutov (obr. 13).
Z tohoto poněkud obšírnějšího porovnání někdejší a dnešní sítě komunikací s
údaji v pracích J. Krejčího, A. Friče a Č. Zahálky vyplývá, že Kostkův lom musel
být založen právě v blízkosti rozcestí na dně údolí Červeného potoka, tj. pod
úvozem zbrašínské cesty, stoupající kdysi odtud k místu zvanému Na kolečku.
Neodporuje tomu ani reliéf, znázorněný ještě na vrstevnicové mapě z doby po
II. světové válce; zřetelně potvrzuje směry staršími autory zmiňovaných úvozů
polních cest (obr. 8). I když později došlo ke zcelování parcel, ani po rozorání
úvozů a mezí nezmizely stopy staré sítě komunikací zcela. Dokazují to jarní
a podzimní letecké snímky jak z padesátých let minulého století, tak z doby
zcela nedávné.
Pro další upřesnění polohy Kostkova lomu lze tedy vymezit užší rámec území (viz obdélník na obr. 3), v němž je třeba ověřit historické údaje o hranicích a vlastnictví pozemků.
Pozemky mezi cestami
![]() |
Obr. 4. Hranice pozemků východně od dolní
poloviny bývalé zbrašínské cesty (Praschiner Weeg), jak jsou zakresleny
v indikační skice lounského katastru z roku 1765; pozemek č. 1 byl v té
době ve vlastnictví obce lounské; upravil autor.
|
Na katastrální mapě Loun z roku 1765 lze právě vymezené zájmové území dobře
identifikovat právě díky rozcestí na zbrašínské cestě (obr. 4). Jednotlivé pozemkové
trati byly odděleny neměnnými terénními znaky, v našem případě dlouhodobě užívanými
polními cestami, vedoucími do Zeměch, Zbrašína a Líšťan, dále blízkostí pozůstatků
lidské činnosti (celnice, hliniště, význačný strom) a topograficky významnými
terénními zvláštnostmi (skalní výchoz, katastr jiné obce apod.).
Z popisů v citovaných geologických publikacích z 19. století je zřejmé, že
Kostkův lom musel být založen na pozemku některého z lounských Kostků ve fluře
nad zbrašínskou cestou směrem k cítolibským pozemkům (ob den Praschiner Weeg
gegen Zittoliber Grunden), jak je vyznačena v pozemkové mapě z roku 1785
(obr, 4, pozemky č. 1 - 6). Údaje z parcelního protokolu stabilního katastru
Loun (1843) dokládají, že již koncem první poloviny 19. století řezník a pozdější
starosta Jan Kostka (1803-1875) z Žatecké čp. 11 vlastnil pozemkovou parcelu
č. 1109, vyznačenou na indikační skice katastru (1847) jako část původně větší
parcely č. 2 z roku 1765. Ta je ve stabilním katastru vedena jako součást nově
vymezené větší flury nazývané Hruška (Birnbaum). Později je Jan
Kostka uváděn také jako vlastník ppč. 1110 a ppč. 1111, jež roku 1765 tvořily
jediný pozemek č. 1 v majetku obce lounské (obr. 5), což se nezměnilo ani po
roce 1875, kdy majetek převzal dědic, Janův syn Adolf Kostka.
![]() |
Obr. 5. Hranice pozemků východně od dolní
poloviny zbrašínské cesty, jak jsou uvedeny v indikační skice stabilního
katastru Loun z roku 1847; upravil autor.
|
Z těchto zjištění vyplývá závěr, že okolo roku 1860, kdy předpokládáme založení Kostkova lomu, vlastnil řezník Jan Kostka zhruba tři šestiny (okolo šesti jiter) z celkové plochy pozemků označovaných roku 1765 jako role č. 1 - 6. V parcelním protokole stabilního katastru (1843) a v jeho indikační skice (1847) byla tato plocha, představující výměru původní role č. 1 a asi polovinu výměry role č. 2, zaměřena a zapsána pod parcelními čísly 1109-1111. Zbývající plocha (jižní polovina pozemku č. 2 a pozemky č. 3 - 6 z roku 1765) byla ve stabilním katastru rozdělena na pozemkové parcely č. 1099 - 1108, jež spolu se sousední ppč. 1098 nikdy ve vlastnictví rodiny Kostků nebyly (srov. obr. 4 a 5).
Poloha lomu
![]() |
Obr. 6. Hranice pozemků východně od dolní
poloviny bývalé zbrašínské cesty, jak jsou uvedeny v katastrálních mapách
Loun z let 1830-1846; v severní polovině areálu je dobře patrný zákres
malé nečíslované parcely někdejšího Kostkova kamenolomu; upravil autor.
|
Není zcela zřejmé, kdy došlo ke scelení ppč. 1109 - 1111 v jediný pozemek s
parcelním číslem 1109, jak se to jeví v parcelních protokolech a na topografických
pozemkových dokladech z let 1930 - 1946 (obr. 6), ale také v současném rozvržení
nověji číslovaných parcel ve fluře U Zbrašína (obr. 7). Nápadným je však zákres
malé, protáhle pětiúhelníkové a nečíslované plochy u ohybu někdejší šikmé spojky
k líšťanské cestě (obr. 6), vbíhající do ppč. 1109 (1830 - 1846) a zřejmý také
při severovýchodním okraji ppč. 3436 v katastrální mapě z roku 1995 (obr. 7).
![]() |
Obr. 7. Situace dělení pozemků východně od dolního úseku bývalé zbrašínské cesty podle katastrální mapy z roku 1995; úvozy někdejších polních cest zanikly, areálem probíhá tzv. osevácká silnička severojižního směru, lokalita Kostkův lom je u severovýchodního okraje ppč. 3436; upravil autor. |
Vysvětlení nacházíme ve vrstevnicové mapě 1: 5000 z doby okolo roku 1947, kde
je v tomto místě zakreslena zřetelná deprese, navazující ve výšce asi 219 m
n. m. na dno úvozu zmiňované spojky k líšťanské cestě (obr. 8). Tato mírně protáhlé
prohlubeň zjevně nemá žádný vztah k historické komunikační síti. Její dnešní
hloubka (do 2 m) a rozsah se takřka neznatelně projevují na povrchu východního
okraje ppč. 3436 v místě, kde ji protíná zmíněná osevácká silnička (obr. 11).
Místo již dnes postrádá na výraznosti, s jakou bylo krátce po II. světové válce
znázorněno na vrstevnicových mapách. Důvodů je několik: zaorání zbrašínské
cesty i šikmé spojky k cestě líšťanské, padesátileté obdělávání svažitého lánu
a navršení náspu silničky, překrývajícího celou západní část původní prohlubně
(obr. 12).
![]() |
Obr. 8. Rekonstrukce terénní situace
v okolí lokality Kostkův lom po II. světové válce; do vrstevnicového podkladu
s vyznačením úvozu zbrašínské cesty a dalších polních cest na Zeměchy
a Líšťany jsou promítnuta umístění průzkumných vrtů ZM 41 a ZM 42 z roku
1973 a směr jimi vedeného řezu A-B (obr. 10) i rozsah reliktu pleistocénních
štěrkopísků vyšší džbánské terasy; podle Václa (1975) a Váně (1999) zpracoval
autor.
|
Veškerá dosud uvedená srovnání naznačují, že tato nenápadná prohlubeň je pozůstatkem kultivací zastřeného umělého zásahu do povrchu ppč. 1109. Je pravděpodobné, že Jan Kostka (1803-1875) jako vlastník této parcely právě zde po určitou dobu, překračující možná sotva desetiletí, těžil surovinu. Zda v této činnosti pokračoval také Janův syn Adolf Kostka, není známo. V každém případě je jisté, že po skončení těžby bylo místo vráceno zemědělským účelům a že tato plocha nikdy nedostalo samostatné parcelní číslo. Pokud se týká důvodů otevření těžby, ty nepochybně vyplývají z povahy hornin této části k severozápadu se sklánějícího svahu hřebene Na kolečku.
Geologické poměry
![]() |
Obr. 9. Svrchní partie litostratigrafických
profilů z jader vrtů ZM 41 a ZM 42; podle Václa (1975) zpracoval autor.
|
I přes poměrně instruktivní Zahálkovy profily územím jihozápadní části lounského
katastru (obr. 3) známe dnes přesnější údaje, získané podrobným ložiskovým výzkumem
z počátku sedmdesátých let minulého století. Celý masív návrší Na kolečku, tj.
hřebene mezi polohou U spravedlnosti a Zeměchy, je v podstatě k severozápadu
mírně nakloněnou hrástí, na jihu omezenou lounským zlomem JZ-SV směru, na severu
pak skrytým pokračováním souběžného zlomu vršovického (Váně 1999, Hluštík 2000).
Tato mohutná kra je ve své svrchní části tvořena souborem mořských uloženin
spodního turonu. Jílovce, písčité slínovce a spongolity (opuky) směrem do nadloží
přecházejí do vápnitých a slínitých pískovců s vložkami vápenců. Jaroslav Václ
(1975) a Miroslav Váně (1999) prokázali, že tyto horniny představují úsek bělohorsko-malnického
souvrství, náležející litostratigrafickým oddílům IIIb a IVa, což odpovídá jak
poznatkům Č. Zahálky (1897), tak poměrům zjištěným během hloubení zářezu obchvatové
komunikace I/7 u nedaleké lounské vodárenské věže (Hluštík 2000).
![]() |
Obr. 10. Profily (nepřevýšený nahoře)
na linii A-B (obr. 8); údaje ze sondy vrtu ZM 41 naznačují, že těžba mohla
být zpočátku zaměřena na štěrkopísky, později na získávání kusů vápenců
bělohorsko-malnického souvrství (oddíl IV a); podle původních údajů z
vrtů a na základě vlastních pozorování zpracoval autor.
|
Z vyhodnocení desítek mělkých jádrových vrtů zřejmé, že na severozápadním svahu
hřebene Na kolečku až do hloubky okolo 30 m převládají uloženiny oddílu IIIb
(slínovce, opuky). Nad nimi se pak zachovala část původního nadloží - polohy
vápnitého pískovce oddílu IVa (řasáku) s vložkami šedých, jemně písčitých a
nezřídka prokřemenělých vápenců, obsahujících poměrně hojnou faunou mladšího
spodního turonu. Tyto poměry odrážejí rovněž popisy svrchních částí jader vrtů
ZM 41 a ZM 42 (Zeměchy), jež byly provedeny v září 1973 v těsné blízkosti zde
předpokládané lokality Kostkův lom (obr. 8 a 9).
Sonda vrtu ZM 41 zastihla pod ornicí asi 4, 5 m mocnou polohu štěrkopísků, označenou
Václem jako pozůstatek pleistocénní terasy džbánského typu. Štěrkopísky se ukládaly
přímo na erodované sedimenty bělohorsko-malnického souvrství, představující
zde převážně vápnité pískovce s proměnlivou příměsí glaukonitu, v nichž je několik
poloh šedého vápence (oddíl IVa). V hloubce okolo 10 m pod povrchem vrt zastihl
podložní slínovce oddílu IIIb (obr. 9 vpravo).
![]() |
Obr. 11. Celkový pohled na severozápadní
svah hřebene Na kolečku s tzv. oseváckou silničkou, vedoucí k jižní hranici
lounského katastru; šipka ukazuje na mírnou prohlubeň, která je pozůstatkem
Kostkova lomu; foto autor, únor 2002.
|
Podobně tomu bylo také ve svrchních partiích sondy vrtu ZM 42. Pod asi 3 m
mocnými svahovými sutěmi a splachovými hlinitými sedimenty se nacházela asi
8 m mocná poloha vápnitých pískovců s vápenci oddílu IVa, zachovaných v nadloží
typických slínovců oddílu IIIb (obr. 9 vlevo).
Převedením obou vrtných profilů (obr. 8 a 9) do souvislého řezu svahem se ukazuje,
že Kostkův lom mohl zastihnout terasové štěrkopísky i vápnité pískovce s polohami
vápenců oddílu IVa (obr. 10). Navíc je zřejmé, že podobně tomu bylo také v případě
úvozů přilehlých komunikací, včetně svažité zbrašínské cesty. Tato zjištění
tak zcela potvrzují věrohodnost údajů Friče (1879) a Č. Zahálky (1897), kteří
se výslovně zmiňují o blocích a polohách vápenců v Kostkově lomu a jeho okolí.
![]() |
Obr. 12. Pohled na prohlubeň po Kostkově lomu (šipka) od severozápadu; vpravo tzv. osevácká silnička, na obzoru alej ovocných stromů podél cesty na jižní hranici lounského katastru; foto autor, leden 2002. |
Dnešní mělkou prohlubeň u východního okraje náspu osevácké silničky lze tedy považovat za pozůstatek původně hlubší jámy, postupující do svahu návrší (obr. 11 a 12). Z poměrů širšího okolí této zaniklé těžby je téměř jisté, že polohy vápenců měly sklon 5° až 10° k SZ a byly tedy se svahem souklonné (Hluštík 2000). To umožňovalo po určitou dobu snadné vylamování kusů hornin po vrstvách, aniž musela být prováděna náročnější skrývka. Při postupu čela lomu do svahu ubývalo poloze štěrkopísků na mocnosti a ze zvětralých pískovců mohly být bloky nepoměrně odolnějších karbonátů snadno dobývány.
Těžené suroviny
Poznatky z vrtu ZM 41 nedávají jednoznačnou odpověď na otázku, co bylo prvotním
podnětem k zahájení těžby a tím i ke vzniku Kostkova lomu. Poměrně hluboký úvoz
dolního úseku šikmé spojky k líšťanské cestě, vedoucí od křižovatky podél severovýchodní
hranice Kostkovy ppč. 1109, podle všeho protínal jak polohu narůžovělých terasových
štěrkopísků, tak povrchové partie křídových vápnitých pískovců oddílu IVa pod
nimi (obr. 8 a 10).
Pruh terasových štěrkopísků pleistocénního stáří, zachovaný v severozápadním
svahu hřebene Na kolečku ve výšce 220 - 223 m n. m., má svůj protějšek na druhé
straně údolí, v nejvyšších partiích jihovýchodního svahu hřebene Skalka a v
úrovni kolem 223 m n. m. Polohy terasových písků s povodňovými hlínami v nadloží
zde tvoří nesouvislý pruh VSV směru a vykliňují pod severním okrajem nevýrazné
sprašové závěje würmského stáří. Podobné sedimenty jsou známy také přímo z Loun,
a to například z úvozu bývalé pšanské cesty (Pschaner Weeg z roku 1865) a z
areálu sokolského cvičiště (Zahálka 1896 aj.). Ze zmínek ve starých parcelních
protokolech víme, že v jižní části katastru Loun bývaly na soukromých pozemcích
drobné přechodné těžby štěrkopísků, označované obvykle jako Schuttergraben.
Po vyčerpání suroviny byla tato místa rekultivována a navrácena zemědělskému
využití.
![]() |
Obr. 13. Pohled na terén v okolí bývalého Kostkova lomu (šipka) od jihu; tzv. osevácká silnička prochází dnes tunelem pod náspem obchvatu I/7 z let 1996-1999, mírné zvlnění povrchu polí prozrazuje stopy zaoraných polních cest mezi původními pozemky; foto autor, leden 2002. |
V případě Kostkova lomu tomu možná bylo jinak. Pokud by byly hledanou a těženou
surovinou štěrkopísky, těžba by musela být prováděna do stran, neboť by sledovala
ZJZ-VSV směr pruhu terasových sedimentů. Obrys deprese ve východním okraji ppč.
1109 však svědčí spíše pro skutečnost, že těžba postupovala kolmo k tomuto pruhu,
tedy do svahu, do masívu křídových hornin.
Zprávy geologů z 19. století výslovně uvádějí, že nejpozději kolem roku 1864
se v tomto místě těžila pouze surovina k pálení vápna. Jak jsme již naznačili,
touto surovinou mohly být především bloky vápenců spodního turonu, známé z rozhraní
oddílů IIIb/IVa bělohorsko-malnického souvrství. Jednotlivé vyvětralé kusy odolnějšího
vápence se původně mohly volně vyskytovat v úvozu cesty, na povrchu ornice a
v orbou rozvlečené poloze štěrkopísků (zejména při její bázi), což vedlo k hledání
primárního zdroje a k rozšíření těžby i do poloh zvětralých pískovců oddílu
IVa v podloží štěrkopísků.
Vápence, zjištěné vrtným průzkumem v roce 1973, jsou šedé až namodralé barvy,
masivní, jemně písčité a nezřídka do značné míry prokřemenělé. Uvnitř vápnitých
pískovců vznikly buďto jako nezřetelně ohraničené balvanité bloky, nebo jako
nepravidelná čočkovitá tělesa bez zřetelné vrstevnatosti. Nepravidelně balvanitý
výskyt vápenců, značně odolných vůči větrání a nepoužitelných k jiným účelům,
vedl A.Friče k již zmíněnému pojmenování vápenné koule lounské (Launer Kalkknollen).
Č. Zahálka (1897, profil č. 52) uvedl podobnou charakteristiku těchto hornin
s tím, že pod načervenalými terasovými štěrky zjistil až 0, 4 m mocné polohy
šedého, jemně glaukonitického a písčitého vápence s hrubšími zrny křemene; tyto
polohy údajně tvořily pevné lavice uvnitř vápnitých pískovců a slínité zvětraliny.
Všechny tyto znaky odpovídají poměrům ve vrtech ZM 41 a ZM 42, kde byly zastiženy
také nejméně dvě lavice vápenců srovnatelné mocnosti (obr. 9).
Podobná situace ve výskytu lounských koulí vápenných a souvislejších poloh
vápenců uvnitř pískovců IVa je známa z bývalého lomu Rasovna na západním okraji
Žateckého předměstí (Zahálka 1897, Hluštík 2002). Novodobým potvrzením tohoto
stavu byly výkopy pro inženýrské sítě před stavbou objektu supermarketu firmy
Lidl u křižovatky ulic Zeměšské a Postoloprtské, prováděné v letech 2002 a 2003.
Zaoblené bloky karbonátů se zde vyskytovaly přímo pod vrstvou ornice a volně
„plavaly“ ve zvětralině do hloubky 1, 8 m pod povrchem. Přitom dosahovaly značné
velikosti a hmotnosti až několika desítek kilogramů.
Z uvedených příkladů vyplývá, že je velmi pravděpodobné, aby podobné poměry panovaly také v místech založení Kostkova lomu. Tuto představu potvrzují pozorování, učiněná během stavby obchvatové části silnice I/7 v letech 1996-1999. Ve stěně zářezu do severozápadního svahu hřebene Na kolečku (staničení 3000-3500 pod lounskou vodárenskou věží) byly v nadmořské výšce okolo 225 m zastiženy relikty vyšší džbánské terasy. V jejich bezprostředním okolí se vyskytovaly jak jednotlivé bloky vápenců, tak souvislejší polohy v uloženinách bělohorsko-malnického souvrství na rozhraní IIIb/IVa (Hluštík 1999). Místo přitom leží jen několik stovek metrů východně od předpokládané lokality Kostkův lom. Z hlediska technologického však nutno konstatovat, že složení lounských koulí vápenných jako suroviny k výrobě kvalitního vápna nebylo nejvýhodnějším. A to především pro kolísavý a někdy patrně i značný podíl křemene, glaukonitu a nepochybně i jílové složky. Týká se to ostatně nejen vápenců na rozhraní oddílů IIIb a IVa, ale všech hornin spodního turonu v okolí Loun. Prokázal to již zmiňovaný vrtný průzkum zeměšské hrástě (Václ 1975), jehož výsledkem bylo vymezení bloků zásob suroviny, použitelné pouze jako přísady při výrobě cementu. Mimoto, vzhledem k tomu, že v katastru Loun polohy vápenců tvoří jen nepatrné procento z celkového množství využitelných hornin bělohorsko-malnického souvrství, není pravděpodobné, že by se v druhé polovině 19. století jejich těžba a pálení ve velkém a dlouhodobě vyplácely. Získané vápno bylo nepochybně podřadnější jakosti, použitelné nejspíše jen ke zdění. K otevření Kostkova lomu jako výslovného zdroje suroviny tohoto druhu musely vést vážné důvody. Je téměř jisté, že vápenec zde získaný sloužil pouze k nouzí vynucenému pálení vápna k okamžité potřebě.
Jan Kostka těžařem
S ohledem na majetkoprávní legislativu Rakouska na počátku druhé poloviny 19.
století je zřejmé, že měšťan Jan Kostka měl právo na svém pozemku otevřít těžbu
stavebních surovin, neboť štěrkopísky, opuka či vápenec nepatřily mezi tzv.
vyhrazené minerálie, vyjmenované v rakouském všeobecném horním zákoně z roku
1854. Bylo zcela na vlastníkově vůli, zda po případné odborné prospekci nechá
na takovém místě otevřít těžbu. Požadovalo se pouze, aby těžba byla vedena zkušeným
kamenickým či lomařským mistrem. Rekultivace byla opět záležitostí majitele
pozemku, jemuž mohlo zejména u mělkých a plošně rozsáhlých děl (hliniště, štěrkovna,
pískovna) záležet na dalším využívání pozemku. V případě kamenolomů se místo
nejčastěji měnilo v kamenité pastviště (Weide), časem někdy zavážené rumem a
odpadky (po určitou dobu tomu tak bylo například v místech dosti rozsáhlého
lomu Rasovna na západním okraji Loun - Hluštík 2002).
Jan Kostka zahájil těžbu turonského vápence na okraji své ppč. 1109 nejspíše
krátce po roce 1861, avšak před rokem 1866, kdy Frič a Krejčí na Lounsku mapovali.
Statistické tabulky lounského okresu z roku 1862, zachycující stav těžby a zpracování
nerostných surovin v roce 1861, totiž jakoukoli těžbu vápence a výrobu vápna
v katastru Loun nezmiňují. Dosud se však nepodařilo zjistit, kdy byl Kostkův
lom opuštěn. Tyto skutečnosti na jedné straně dokazují, že těžba vápenců v Kostkově
lomu začala v první polovině šedesátých let a byla ryze soukromým podnikem,
na straně druhé však navozují otázku, za jakým účelem byla v nepochybně jen
malém, nepříliš rentabilním a časově omezeném rozsahu provozována.
Povaha a četnost výskytu turonských vápenců vylučují, aby mohly být používány
jako stavební nebo silniční kámen. Pro tyto účely byla na Lounsku řada lokalit
s příhodnějšími surovinami (opuky, pískovce, štěrkopísky, čedič apod.). Je proto
nanejvýš pravděpodobné, že záměrem řezníka Jana Kostky byla těžba vápenců výhradně
jako suroviny k výrobě vápna. Pro takovou činnost ovšem musel v jeho případě
a za výše zmíněných geologických a technologických podmínek existovat závažný
důvod.
Jan Kostka dodavatelem vápna
![]() |
Obr. 14. Faksimile konceptu odpovědi lounské městské rady na nabídku I. radního Jana Kostky ve věci dodávek vápna na stavbu městské školy; originál uložen v SOkAL, repro autor. |
Studium usnesení rady a zastupitelstva města Loun, přijatých a protokolovaných po roce 1860, přineslo zjištění, že takový závažný důvod vznikl. Dosvědčuje to znění německy psaného dopisu č. 63 ze 17. února 1863, zaslaného Janu Kostkovi po jednání městské rady. Píše se v něm, že v souvislosti s Kostkovou nabídkou ze 14. února t.r., týkající se pravidelných dodávek zdicího vápna (Mauerkalk) na stavbu lounské školy, bude od něj podle potřeby odebíráno vápno v množství asi 200 korců, a to po 59 zlatých a 25 krejcarech za korec (obr. 14). V návaznosti na každé provedené pálení vápna měla být podle usnesení městské rady vyplacena z městské pokladny částka, odpovídající množství získaného vápna. Zároveň však se v dopise sděluje, že městský důchod má dovoleno navrhovateli vyplatit jednorázovou zálohu ve výši 100 zlatých rakouské měny. Potvrzením, že dodávky vápna byly iniciativou Jana Kostky, je zápis v podacím protokolu městského úřadu; u záznamu o přijetí jeho dopisu pod pořadovým číslem 63 ze dne 14. února 1863 je v příslušné rubrice také uvedeno, že v souvislosti s pálením vápna pro stavbu městské školy bylo důchodnímu úřadu povoleno vyplacení zálohy 100 zlatých „ve prospěch pana Jana Kostky“.
Z uvedeného je zřejmé, že Jan Kostka, v té době I. radní, byl dodavatelem zdicího
vápna na obecní stavby. Z nich nejdůležitější a finančně nejnáročnější byla
v letech 1861 - 1868 budova dnešní Základní školy J. A. Komenského čp. 101/102
v Pražské ulici. Kostkův podíl na jejím zdárném dokončení potvrzuje rovněž usnesení
městského zastupitelstva ze dne 17.dubna 1865, v němž se konstatuje, aby se
„též na stavbu školy vápno od pana Kostky kupovalo“, přičemž se od něj mělo
brát vápno také na opravu obecního dvora v Rané. Ceny vápna byly stanoveny tak,
že vápno pro školu (i s dopravou na místo) město mělo zaplatit 45 krejcarů,
pro dvůr v Rané pak 60 krejcarů - ovšem nebylo udáno, za jaké množství (za jeden
korec?). A konečně, v tomtéž zasedání zastupitelstvo souhlasilo, aby „Jan Kostka
nadále dohlížel na přijímání vápna pro stavbu školy“ a aby jej v případě nutnosti
zastupoval radní Josef Kepler. O několik měsíců později byl Jan Kostka zvolen
do čela stavebního odboru (komise) zastupitelstva a zároveň působil jako inspektor
obecní cihelny.
O tom, jaké množství vápna bylo prostřednictvím Jana Kostky na uvedené (a snad
i další?) obecní stavby dodáno, nemáme zatím žádné doklady. Jak je dále uvedeno,
vápno se pálilo v obecní cihelně čp. 207 vedle obecního dvora čp. 208 na Žateckém
předměstí. Zachovalo se vyúčtování, podle něhož se odtud v období od listopadu
1863 do prosince 1864 prodalo 56 korců zdicího vápna, z čehož ovšem nelze odvodit,
zda a kolik z tohoto množství vyrobil Kostka poté, co s ním byla uzavřena dohoda
ze 17. února 1863. Podobná nejistota panuje také v případě dodávek na stavbu
školy. Vzhledem k tomu, že se nezachovaly dílčí účty, jsme odkázáni pouze na
údaje z úhrnného vyúčtování nákladů, jak bylo zveřejněno roku 1869. Uvádí se
v něm, že bylo spotřebováno 100 korců vápna z místních zdrojů, dalších 200 korců
pocházelo zřejmě odjinud.
Přijmeme-li představu, že jediným místním zdrojem vápna byly dodávky Jana Kostky,
pak by to znamenalo, že byla pokryta jen jedna třetina spotřeby, představující
zároveň jen polovinu dohodnuté zakázky z roku 1863 (s ohledem na dnes užívané
objemové míry představovalo oněch 100 korců objem asi 93, 5 hektolitrů). Uvážíme-li
k tomu jistě daleko menší dodávku Kostkova vápna na méně náročnou opravu obecního
dvora v Rané, pak se lze čistě teoreticky domnívat, že jen v období let 1863
- 1868, kdy proběhla stavba městské školy, mohl I. radní Kostka pro obec zajistit
zdicí vápno v objemu do 150 korců (asi 147 hektolitrů). O tom, nakolik tento
odhad souvisí s množstvím vytěženého vápence v Kostkově lomu, lze pouze spekulovat.
V každém případě se prokázalo, že těžba vápence, kterou Jan Kostka provozoval
na své ppč. 1109, mohla úzce souviset se stavbou městské školy a nelze vyloučit,
že ji jmenovaný zahájil právě v souvislosti s touto akcí. Společně s pálením
suroviny v obecní vápence to mohlo představovat jistou úsporu stavebních nákladů.
Obecní vápenka
Jak vyplývá z dochovaných účetních knih a dalších dokladů obecního hospodářství,
v Lounech byla po staletí v provozu vedle obecní cihelny také obecní vápenka
(Linhart 1933, Nechvátal 1966, 1998, Vaniš 1979, Roedl a Horáčková 1985 aj).
Přesto jsou naše znalosti o provozu tohoto zařízení velmi malé, ba nepatrné.
Vápenická pec snad bývala v areálu obecní cihelny čp. 207, v těsném sousedství
objektů obecního dvora čp. 208 na Žateckém předměstí (Ziegel- und Kalkhütte
No. Cons. 207). Zatímco k pálení cihel, dlaždic a střešní krytiny zřejmě docházelo
dosti často a v pravidelných intervalech během cihlářské sezóny (tj. mimo mrazivá
období roku), výroba vápna mohla být v téže době vázána na okamžitou potřebu.
Nájemný cihlář byl přitom nejspíše odpovědný nejen za výrobu svého zboží, ale
dohlížel snad i na pálení vápna. Nelze ani vyloučit, že od poloviny 19. století
již neexistovala samostatná vápenice a že se vápenec vypaloval v kupách společně
s cihlami.
O existenci lounské obecní vápenky ještě v první polovině 19. století svědčí
zmínka z doby okolo roku 1830 (Ziegelstreicherswohnung, Ziegel- und Kalkhütte),
objevující se i v později publikovaném popisu Žateckého kraje (eine Kalk- und
Ziegelbrennerei - Sommer 1846). Zakončení -hütte naznačuje, že patrně existovala
samostatná pec cihlářská a samostatná pec vápenky. O tom by svědčil také záznam
z roku 1877, kdy v přiznání nemovitého jmění obce lounské se uvádí již jen cihelna
s bývalou vápenkou. Zánik pece na pálení vápna musel souviset s některou z několika
postupných oprav cihlářské pece. V této souvislosti je zajímavá formulace v
již zmiňovaném dopise městské rady ze 17. února 1863 (odpověď Janu Kostkovi),
kde se uvažuje o pecním výpalu přibližně 200 nakopených rakouských korců vápna
(Ofenbrand mit beiläufigen 200 gehäften ö. Str.), což by svědčilo o technologii
příležitostného pálení vápna společně s cihlami již v šedesátých letech - tedy
v době, kdy byl dodavatelem vápna Jan Kostka (jako nájemce cihlářské pece?).
![]() |
Obr. 15. Lounský měšťan, řezník a bývalý starosta Loun Jan Kostka (1803-1875) na fotografii z doby krátce po prusko rakouské válce; podle originálu z fondů OML, repro autor. |
Na stavbu městské školy byl jistě potřebný plynulý a dostatečný přísun vápna,
kterého však v Lounech nebyl nikdy dostatek. Opakovala se tak zřejmě situace,
která vznikla na počátku 19. století při přestavbě vyhořelého měšťanského pivovaru.
Tehdy byly údajně svezeny, rozdrceny a vypáleny vápencové náhrobky z lounských
hřbitovů, neboť zřejmě nebylo únosné, aby se na obecní stavby například dováželo
pouze dražší (i když velmi kvalitní) vápno z Tuchořic. O nedostatku vápna v
letech 1861-1868 svědčí také usnesení lounského zastupitelstva ze 17. dubna
1865, v němž se schvaluje dovoz hlíny, která je údajně dostatečně vápnitá, aby
mohla sloužit k omítání kleneb uvnitř nové školy. Předpokládaná úspora za nákup
vápna se odhadovala až na 2000 zlatých. Za tohoto stavu věcí je pochopitelné,
že městská samospráva vítala každou možnost získat alespoň zdicí vápno co nejlevněji.
Toho zřejmě využil radní Jan Kostka (obr. 15), na jehož pozemku se dal poměrně
snadno těžit vápenec a pálit z něj sice možná méně kvalitní, nicméně použitelné
vápno.
Závěry
Z dochovaných dokumentů v archívu města Loun vyplývá, že otevření Kostkova lomu
bylo důsledkem nedostatku vápna pro obecní stavby. Zda k zahájení těžby došlo
náhodou nebo cílevědomým hledáním vápence jako výchozí suroviny, nelze zatím
potvrdit ani vyvrátit. Oněch 100 korců vápna, pro něž se roku 1869 uvádí místní
původ, patrně odpovídá rozsahu těžby i objemu vytěženého vápence. Naproti tomu
právě plocha a hloubka, kterou Kostkův kamenolom na ukloněné ploše při severovýchodním
okraji ppč. 1109 zabíral, svědčí o skutečně krátkodobé a pouze účelové činnosti
lomařů. S ohledem na dochované zprávy se zdá, že lom byl v činnosti zejména
po dobu stavby městské školy v Pražské ulici, nejspíše však jen v letech 1863
- 1868, kdy se prováděly hlavní zdicí a omítací práce. Pozdější využívání lomu
nelze vyloučit, avšak nemáme pro to zatím žádné doklady. K opuštění tohoto zřejmě
jediného činného lokálního zdroje suroviny pro vápenku však muselo dojít před
rokem 1877, kdy již lounská obecní vápenka určitě neexistovala.
Literatura
Dlask, L. A., Mussik, F. A. 1828: Vollständiger Umriss einer
Topographie des Saazer Kreises im Königreiche Böhmen, Prag.
Frič, A. 1874: Ueber seine Studien im Bereich… - Sitzb. d. königl. böhm. Ges.
d. Wiss., Jg. 1873 - resumé přednášky, str. 152-155, Prag.
Frič, A. 1877: O vrstvách bělohorských a malnických, Vesmír, roč. 6, str. 40-42,
Praha.
Frič, A. 1880: Studie v oboru křídového útvaru v Čechách. II. Bělohorské a Malnické
vrstvy, Archiv pro přírodovědecké proskoumání Čech, IV, 1, Praha.
Hluštík, A. 1999: Geologická dokumentace silničního obchvatu Loun, Sborník 110
let Okresního muzea v Lounech, str. 39-45, Louny.
Hluštík, A. 2000: Zaniklé kamenolomy „Pod vodárnou“ v Lounech, Sborník Okresního
muzea v Lounech, str. 12-25, Louny.
Hluštík, A. 2002: Kamenolom Rasovna u hřbitova 14 Sv. Pomocníků v Lounech, Sborník
Okresního muzea v Lounech, str. 32-60, Louny.
Krejčí, J. 1869-1870: Studie v oboru křídového útvaru v Čechách - česky a německy,
Práce zemězpyt. odboru Komitétu pro přírodovědné proskoumání Čech 1864-1868,
Praha.
Krejčí, J. 1877: Geologie čili nauka o útvarech zemských se zvláštním ohledem
na krajiny českoslovanské, J. Otto, Praha.
Linhart, K. 1933: Obecní hospodářství města Loun za válek napoleonských, Musejní
spolek v Lounech, Gottschalk a Štěpán, Louny.
Nechvátal, B. 1966: Hospodářské postavení Loun v polovině 16. století, Sborník
archivních prací, XVI, 2, str. 420-497, Praha.
Nechvátal, B. 1998: Městská cihelna a vápenka v Lounech v 16. století, Příspěvky
k dějinám vzdělanosti v českých zemích, 1, str. 95-104, Praha.
Roedl, B., Horáčková, P. 1985: Povolání nových měšťanů v Žatci a Lounech před
Bílou Horou, Sborník Okresního archivu v Lounech, 1, str. 49-52, Louny.
Schaller, J., 1787: Topographie des Königreichs Böhmen. XVII. Saatzer Kreis,
Prag und Wien.
Sommer, J. G., 1846: Das Königreich Böhmen. XIV. Saazer Kreis, Prag.
Stumpf, M. G. 1878: Physikalisch-Oekonomische Beschreibung der königl. Stadt
Laun, Abhandl. D. königl. böhm. Ges. d. Wiss., str. 40-57, Prag.
Václ, J. 1975: Zeměchy II. Závěrečná zpráva o výzkumu (manuskript), Geofond
Praha.
Váně, M. 1997: K tektonice v křídovém útvaru na Lounsku, Zprávy o geol. výzkumech
v roce 1996, str. 42-43, Praha.
Váně, M. 1999: Geologie Lounska pro třetí tisíciletí (s 6 listy geologické mapy
1: 25 000), vlastním nákladem, Chomutov.
Vaniš, J. 1979: Kniha počtů královského města Loun z let 1450-1472 a 1490-1491,
Academia, Praha.
Wunš, R. 1868: Dějiny svobodného královského města Loun od počátku až do dob
nejnovějších, nákladem autora, F. Skrejšovský, Praha.
Zahálka, Č. 1897: Pásmo IV. Dřínovské (Malnické zčásti) křídového útvaru v Poohří,
Věst. Král. čes. spol. náuk, tř. mathem-přírodověd., XLVII (1897), Praha.